Εναρκτήρια δήλωση του Υπουργού Οικονομικών σε συνέντευξη
Τύπου
για το θέμα των Κυπριακών Αερογραμμών
«Θα ήθελα να προβώ σε μια δημόσια ενημέρωση για τα
θέματα των Κυπριακών Αερογραμμών, όπως έχω πράξει δύο φορές τον τελευταίο χρόνο
και ενώπιον της Βουλής των Αντιπροσώπων.
Τα δεδομένα έχουν ως εξής: Μέχρι το 2003 η εταιρεία
λειτουργούσε σε ένα πλαίσιο προστατευτισμού. Συνεπώς, παρά τις σοβαρές δομικές
αδυναμίες και το υπεράριθμο προσωπικό η εταιρεία κατέγραφε κέρδη, δεν είχε χρέη,
είχε μάλιστα αποθεματικό 110 εκ. υπό τη μορφή τραπεζικών καταθέσεων. Το 2004 με
την ένταξη της Κύπρου στην ΕΕ τα δεδομένα άλλαξαν. Ο προστατευτισμός έδωσε τη
θέση του σε συνθήκες ανταγωνισμού, προς όφελος βεβαίως του επιβατικού κοινού,
άλλα δεδομένα που ανέδειξαν τη χαμηλή ανταγωνιστικότητα και το υψηλό κόστος
λειτουργίας της εταιρείας.
Λογική
απόφαση θα ήταν η ιδιωτικοποίηση, η αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή τότε, όταν
υπήρχε ακόμη χρόνος για διόρθωση. Δυστυχώς, αυτό δεν έγινε με αποτέλεσμα τη
ραγδαία οικονομική διολίσθηση της εταιρείας, η οποία κατέστησε αναγκαία την
πρώτη κρατική ενίσχυση το 2007. Εκείνη η κρατική ενίσχυση εγκρίθηκε από την
Ευρωπαϊκή Επιτροπή με συγκεκριμένους όμως όρους και προϋποθέσεις, με
βασικότερους την επίτευξη βιωσιμότητας και την αποφυγή οποιασδήποτε νέας
κρατικής ενίσχυσης στη βάση του γνωστού κανόνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ‘
one time
, last time
’.
Δυστυχώς, ούτε αυτή η ευκαιρία αξιοποιήθηκε και αντί
βιωσιμότητας και αναζήτησης στρατηγικού επενδυτή είχαμε ένα νέο κύκλο κρατικών
ενισχύσεων, για τις οποίες η προηγούμενη κυβέρνηση δεν έκανε την παραμικρή
κίνηση να αιτιολογήσει ενώπιον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ούτε άδεια ζητήθηκε,
ούτε σχέδιο κατατέθηκε, παρά μόνο εκταμιεύθηκαν δεκάδες εκατομμύρια, τα οποία
σήμερα, εκ των υστέρων, η παρούσα κυβέρνηση προσπαθεί να δικαιολογήσει στην
Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Σε αντίθεση με την απραξία των προηγούμενων, έγιναν
κινήσεις σε πολιτικό και τεχνοκρατικό επίπεδο. Το θέμα ηγέρθη από τον ίδιο τον
Πρόεδρο της Δημοκρατίας, από εμένα, και σε συνάντηση με τον αρμόδιο Ευρωπαίο
Επίτροπο, εργοδοτήθηκαν σύμβουλοι και νομικοί οίκοι, αλλά γεγονός παραμένει πως
η περίπτωση των Κυπριακών Αερογραμμών που εκκρεμεί ενώπιον της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής είναι πάρα πολύ δύσκολη.
Προκαλεί όμως εντύπωση, αυτοί που οδήγησαν τα πράγματα
στην πολύ δύσκολη κατάσταση και άλλοι που ήταν συνυπεύθυνοι παρατηρητές, σήμερα να ζητούν και
τα ρέστα. Όπως επίσης προκαλούν εντύπωση οι επικρίσεις κάποιων για πωλήσεις
περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας, τη στιγμή που οι περισσότερες έγιναν επί
δικών τους ημερών. Χαρακτηριστικά αναφέρω πως μεταξύ 2010-2012 πωλήθηκαν τα
τέσσερα από τα πέντε ιδιόκτητα αεροπλάνα της εταιρείας. Και διαμαρτύρονται ότι
πωλήθηκε φέτος μια θυρίδα, η αξία της οποίας θα κινδύνευε να χαθεί σε περίπτωση
αρνητικής απόφασης της Επιτροπής.
Σήμερα η εταιρεία διαθέτει ελάχιστα περιουσιακά στοιχεία
και μερίδιο αγοράς που δεν ξεπερνά το 10%. Παρόλα αυτά, έστω και τώρα, γίνονται
όλες οι προσπάθειες για επιβίωση της εταιρείας χωρίς όμως τη συνέχιση της
αλόγιστης και ανεύθυνης πληρωμής δεκάδων εκατομμυρίων υπό τη μορφή κρατικών
ενισχύσεων. Δεν υπάρχει ούτε η νομική ούτε και η οικονομική δυνατότητα για κάτι
τέτοιο.
Έγιναν ακόμη προσπάθειες για περιορισμό του κόστους
λειτουργίας. Μειώθηκε το προσωπικό. Μπορούσαν όμως να γίνουν περισσότερα. Για
παράδειγμα οι πιλότοι, οι οποίοι έχουν και έντονη άποψη για τα της εταιρείας
εξακολουθούν να αμείβονται πολύ περισσότερο από τους συναδέλφους τους σε όλες
τις ανταγωνιστικές εταιρείες. Και μάλιστα με νομικά μέτρα ζητούν να πάρουν πίσω
ακόμα και εκείνες τις μειώσεις που είχαν επιβληθεί.
Γίνονται επίσης προσπάθειες αναζήτησης ή διαπίστωσης
επενδυτικού ενδιαφέροντος, με διαφανείς διαδικασίες και στη βάση υποδείξεων της
Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Αλλά ούτε και αυτή η προσπάθεια – θέλω να είναι ειλικρινής
– είναι εύκολη.
Οι προσπάθειες, επαναλαμβάνω, θα εξαντληθούν χωρίς όμως
τη συνέχιση των κρατικών ενισχύσεων. Αλλά οι σχεδιασμοί της Κυβέρνησης
περιλαμβάνουν τη διαφύλαξη των δικαιωμάτων των εργαζομένων αλλά και της
αεροπορικής συνδεσιμότητας της Κύπρου σε κάθε ενδεχόμενο».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου